مسئله دینی شدن عمل حکومت؛ مجیدرضا فیضیان

#هارالد_پنجم پادشاه نروژ است و این کشور نظامی #مشروطه دارد که بر اساس آن #پادشاه در راس قدرت است و همهٔ لوایح دولت باید پیش و پس از ارسال به پارلمان توسط شاه رسماً مورد تأیید قرار بگیرند .

با این وجود از دید جامعه جهانی و بر اساس شاخص مردم‌سالاری از سال ۲۰۱۰ دموکرات‌ترین حکومت جهان به شمار رفته است.

چون اساس #مردم_سالاری نفی حکومت دین است و اگر کشوری حتی بوسیله یک پادشاه بتوانند هر چه بیشتر #خدا را از صحنه جامعه حذف کند دمکرات‌تر است.

در کشور #نروژ با وجود عقب‌افتاده ترین نظام حکومتی بحث بر سر #فلسفه_قدرت رواج ندارد چرا که نتیجه‌ای که از وجود اعمال قدرت می‌خواستند نصیبشان شده است. مردمی که نیازهای مادی و آزادی‌های فردیشان تامین شده چرا باید از فلسفه قدرت پادشاه سوال کنند در حالی که نتیجه‌ای که عملا می‌خواهند از آن فلسفه بگیرند جلوی چشمشان است

اما در ایران اسلامی به دلیل ناکارآمدی عملی حکومت از برآوردن بعضی از خواست‌های #فطری مردم هر چند گاه یک‌بار شاهد تکرار شدن مباحث ۵۰ سال پیش در درباره نسبت مردم و خدا در حکومت هستیم.

در حالی که ۳۷ سال پیش با #مردمی_ترین_انقلاب_تاریخ، یک #نظام_دینی تشکیل شده و مردم هنوز #درصدر_مشارکت بسیار بالایی در همه #انتخابات_ها دارند، بازگشتن به این پرسش درباره #چیستی_حکومت حاصل تعریف نکردن و پاسخ ندادن به سوالاتی است که باید بعد از تشکیل حکومت در مورد #چگونگی_حکومت طرح می‌شد: مالکیت زمین، طریقه اداره بنگاه‌های پولی و مالی، تعامل نظام اداری با مردم، مالیات و...

واضح‌تر بگویم مردم به حکومت اسلامی خمس و زکات می‌پردازند و نه مالیات بر ارزش افزوده

در حکومت اسلامی پول‌ها در جایی به نام #بانک انباشته نمی‌شود که بعد، ازپس نظارت بر آن برنیاییم

امیرالمومنین می‌فرمود: خلیل‌من، رسول‌خدا(ص)، مالی را برای روز بعد نگاه نمی‌داشت؛ و ابوبکر نگاه می‌داشت؛ و عمر‌بن‌خطاب در این کار نظرش برآن شد که دیوان‌ها را تدوین کند، و اعطای اموال را از سالی به سال دیگر تأخیر اندازد. اما من، به همان‌سان رفتار خواهم کرد که خلیلم رسول خدا(ص) رفتار می‌کرد»

ایشان پس از تقسیم اموال محل بیت‌المال را جارو می‌کرد، و در آن‌‌جا دو رکعت نماز می‌خواند، و سپس روی به‌همان جا می‌گفت: «‌روز‌قیامت برایم گواهی ده که من در تو، مال را از مسلمانان حبس نکردم»

وقتی ما هنوز نتوانسته‌ایم سیره امیرالمومنین در #عدم_حبس_ثروت را محقق کنیم یعنی سوال درست را طرح نکردیم و پاسخی علمی و عملی به نیازهای واقعی مردم نداده‌ایم در نتیجه نظامی داریم که ظاهرش اسلام ناب و باطنش تجددی ناقص الخلقه و کم کارآمد است و همین #کم_کارمدی و گرایش نابه هنجار به #تجدد که در اثر روشن نشدن مفاهیم درباره چگونگی حکومت ایجاد شده بعضی را به شک می‌اندازد که این حکومت چیست

پاسخ به این سوال تکرار حرف‌های ۵۰ سال پیش نیست، بلکه کاری است در راستای دینی شدن #عمل_حکومت

هنوز برای ما مطرح است که جناب شریعتی درست می‌گفت یا جناب مطهری، درحالی که دنیا از آن زمان، #انقلاب_اسلامی، جنگ هشت‌ساله ایران و عراق، حادثه یازده سپتامبر و جنگ ۳۳ روزه و ۲۲ روزه رژیم صهیونیستی با جبهه مقاومت را سر از گذارنده که هر کدام ما را وارد قدم جدیدی از تاریخ کرده است.

زمانه جدید نیاز به پرسش سوال‌های جدید و پاسخ‌های جدید دارد.

اینکه هنوز جونان را به کتاب‌های شهید مطهری ارجاع می‌دهیم بیش از آن‌که حاصل قوت این شهید باشد حاصل ضعف حوزه اندیشه در سالیان گذشته است.

نمی‌دانم شاید الان که من دارم این حروف را کنار هم می‌گذارم طلبه‌ای در گوشه حجره‌ای، بذر #فقه_نظامات و #فقه_حکومتی را با کلمه‌ای طیبه کشت می‌کند بلکه میوه‌ای پاک از آن به مردم برسد...

پیوست۱ (تقسیم بیت‌المال) : yon.ir/c5rQE

پیوست۲ (نروژ): yon.ir/FV7EV

——

بعدنوشت: لحن ابتدایی این یادداشت به شدت جانبدارانه است، چیزی که دوستش ندارم و از آن راضی نیستم. اما فرصت برای کنکاش دقیق و علمی #سلطنت_مشروطه نیست. گرچه به این کار در این مورد تن داده ام این شیوه را به طور کلی صحیح نمی دانم.

@khedmatnevesht



[ چهارشنبه 31 خرداد 1396  ] [ 01:21 ب.ظ ] [ حمید درویشی شاهکلایی ]