چیست یاران طریقت بعد از این،‌ «تدبیر» ما؟!

هسته اصلی گفتمانی دولت تدبیر، بحث "دیپلماسی تعامل" است و منظور از تعامل نیز "تعامل با کدخدا" است و نه تعامل با رعیت!

لیکن با آمدن ترامپ #تعامل_نا_پذیر سیستم دولت تدبیر دچار یک بحران هویت شده است ... که ... حالا اصلاً برای چه آمده؟

@ham_sohbat


ادامه مطلب
[ یک شنبه 10 بهمن 1395  ] [ 10:30 ق.ظ ] [ حمید درویشی شاهکلایی ]

از حزب باد

اینها برای ما آشناست و در نظر داریم و فراموش نمی کنیم!

درحالیکه دولت به راحتی می‌تواند حتی ادمین گروه‌های چند نفره منتقد حزب بنفش‌ را پیدا و ازشان شکایت کند و کانال‌های دیگر به راحتی بسته می‌شوند و تحت تعقیب قرار میگیرند؛ کانال‌های معاند به راحتی فعالیت می‌کنند و به اسناد محرمانه دولتی دسترسی دارند و به صدر تا ذیل جمهوری اسلامی ایران فحش و ناسزا می‌دهند و دروغ سرهم می‌کنند و کسی جلودارشان نیست؟!
این جنگ روانی پیش از انتخابات برای ما #آشناست و قبل از این هم دیده بودیم تیم‌های عملیات روانی دولت اصلاحات  در دهه ۷۰ و ۸۰ چگونه از ضدانقلاب برای فشار به نظام و امتیاز گرفتن استفاده می‌کردند!
چانه زنی از بالا، فشار از پایین که یادتان هست!
#این_برای_شما_کافی نیست که کمی فکر کنیم، چطور می‌شود که کانال‌هایی که به یک نقشه فرهنگی در مشهد گیر سه پیچ می‌دهند یا ریزش پلاسکو را گردن قالیباف می اندازند و او را مقصر جلوه می‌دهند در حالیکه طبق قانون وزارت کار کوتاهی کرده و ملک مزبور را پلمپ نکرده، به راحتی از #فریدون و ماجراهایش می‌گذرند و حادثه قطار مشهد را گردن سوزن‌بان بی‌نوا می اندازند تا وزیر میلیاردی جناب #آخوندی قِسِر در برود و بگوید طوری نشده پول بیمه‌شان را می‌دهیم!

اینها را #فراموش نخواهیم کرد و در نظر داریم که تحمیل‌کنندگان #برجام چطور این روزها با ایجاد مسائل حاشیه‌ای و جنجال‌های ساختگی می‌خواهند از زیر بار ۴سال سستی و بی‌تدبیری فرار کنند و اقتصادی که قرار بود بسازند #ویران کردند و امروز در غبار ویرانه‌های #پلاسکو مخفی شده اند...
اینها برای ما #آشناست...
@Hezbe_bad


ادامه مطلب
[ شنبه 9 بهمن 1395  ] [ 04:45 ب.ظ ] [ حمید درویشی شاهکلایی ]

✳️ مواظب آمریکا باشید؛ معلوم نمی‌کند!

✳️ مواظب آمریکا باشید؛ معلوم نمی‌کند!

برای اینکه شیرفهم بشوی عرض می‌کنم!
یکی بود یکی نبود. در روستایی، زارعِ فقیری بود که ناگهان ثروتمند شد. همکارانش سؤال کردند. گفت: کیسه‌ای از بادمجان (محصول مزرعه) پُر کردم و برای حاکم شهر هدیه بردم، در عوض آن به من کیسه‌ای طلا بخشید!...
روزی یکی دیگر از زارعینِ تنگدست برخاست و به همین خیال، راهی شهر و قصر شد. اما چون این بار شرایط زمانی مساعد نبود، امیر از دیدن آن بادمجا‌ن‌ها عصبانی‌تر شد و به جای اعطای طلا دستور داد که...!!... بیچاره زارعِ بخت برگشته(!) مرتباً و لحظه به لحظه می‌گفت: خدا آخر و عاقبت مرا بخیر کند(!)... چون این جمله را زیاد تکرار کرد، امیر پرسید ماجرا چیست؟ گفت: یادم آمد که وقتی در ده خواستم کیسه را از بادمجان‌ها پُر کنم، چند تا کدو حلوایی هم در تَهِ جوال گذاشته بودم(!)

.... الغرض(!)، مقصود این است که آمریکا موجود خطرناکی است. کسانی که به طرف آمریکا حرکت می‌کنند، باید بدانند که همیشه طلا نمی‌دهند(!) ماجرای عراق و کویت [در زمان جنگ خلیج فارس] و امثالهم شاهد مثال خوبی است.

#جلال_رفیع
#در_بهشت_شداد!
(چاپ هشتم، تهران: انتشارات اطلاعات، ۱۳۸۹)
صفحه ۳۷۵.

@Ab_o_Atash


ادامه مطلب
[ شنبه 9 بهمن 1395  ] [ 04:44 ب.ظ ] [ حمید درویشی شاهکلایی ]

رؤیای نیمه‌شب از نگاهی دیگر

نویسنده: برادر مجید ابراهیمیان

دوست عزیزم، مجید ابراهیمیان، دانشجوی کارشناسی‌ارشد ادبیات در دانشگاه علامه طباطبایی است. توجه به ملاحظات او، قطعاً در ارتقای سواد و نقد ادبی مؤثر است.

رؤیایی که در نیمه‌شب می‌ماند

سه بعد بررسی یک کتاب

کتابِ "رؤیای نیمه‌شب" را از سه بُعدِ فرمی، محتوایی و ضرورتی می‌توان بررسی کرد.

در آغاز باید گفت که هنر، و در اینجا ادبیات، از مادۀ خیال تغذیه می‌کند و کارش انبساط و انقباضِ نفسانی است. پس به‌نفسه ارزنده یا نیرزنده نیست. به بیانِ دیگر هنر وسیلۀ ترغیب و تبلیغ است. آنچه متمایزش می‌کند اندیشه‌ای است که در این ظرف ریخته می‌شود.

از سوی دیگر همین ظرف (یعنی هنر و در اینجا ادبیات) با مظروف (یعنی اندیشه) مناسبت‌هایی دارد. هر اندازه این مناسبات مستحکم‌تر باشد، ضریبِ تأثیر بیشتر می‌شود. 

و از جهتِ دیگر ظرفِ گفته‌شده خودش نیز دارای قواعدی است که هر اندازه آن قواعد در آن لحاظ شود ظرف یا فرمِ بهتری داریم که در نتیجه قدرتِ ترغیب و امکانِ ماندگاریِ آن اثر را افزایش خواهد داد.

تفکیک فرم و محتوا

    گرچه در تفکیک یا عدمِ تفکیک فرم و محتوا بحث‌های فراوانی شده، اینجا این دو را تا حدودی جدا بحث می‌کنیم. 

فرم

در بحثِ فرم، این کتاب نواقصی دارد که به برخی اشاره‌ای می‌شود. 

اولین مورد نداشتنِ تیپ است. تمامِ شخصیت‌ها به یک زبان صحبت می‌کنند، هرچند از طبقاتِ مختلفِ جامعه‌اند. 

موردِ بعدی ناسازی‌های تاریخی است که بحثی مفصل می‌طلبد. اجمالاً اینکه این داستان در قرنِ هفتم و در شهری عربی (حله) روایت می‌شود، ولی هم توصیفات و هم کلماتِ داستان به اماکنِ معاصرِ ایرانی و واژگانِ متداولِ تهرانی پهلو می‌زند. بازاری که وصف می‌شود انگاری بازارِ تجریش است. واژۀ "شانس" کجای ادبیاتِ دیروز است؟ عشقی که در داستان موج می‌زند از علاقه است و بنا به تعریفی است که ما امروزی‌ها از آن داریم، نه مسلمانِ عربِ قرنِ هفتمی. یک اثرِ هنریِ تاریخی نیازمندِ ظرافت‌های ژرفی است که این اثر تا حدودِ زیادی فاقدِ آن است. 

موردِ دیگر زاویۀ دید است. راویِ اول‌شخصِ داستان در جریانِ مستقیمِ مهمترین بخشِ داستان نیست. پس چرا باید این زاویۀ دید را برگزید؟ دلیلش جذابیت‌های نفسانی است که در بخشِ محتوا گفته می‌شود ان‌شاءاللّه. 

تعلیقِ داستان قابلِ قبول است، گرچه در مواردی افراطی می‌شود. 

ضرباهنگِ داستان نیز دچارِ افت و فرود است و گاهی ملال‌آور می‌شود. 

سخن فراوان است، ولی در جمع‌بندیِ فرم می‌توان گفت که اثرِ موردِ بحث نه رمان و نه حتی داستان است. بیشتر به حکایاتِ ادبیاتِ کلاسیکِ شرقی می‌ماند که ذهنیاتِ نویسنده در آن جاری است تا واقعیت‌هایی که موجبِ همدلیِ مخاطب با متن می‌شود. مخاطبِ چنین فرمی کودکان و نهایتاً نوجوانانِ کم‌ارتباط با ادبیات‌اند که البته بازخوردهای موجود این مطلب را تصدیق می‌کند.

محتوای اثر

    موضوعِ این اثر مذهبی است؛ جریانِ تشرفِ یکی از شیعیان به محضرِ حضرتِ صاحب، عجّل‌اللّه‌فرجه.

پرداختی که برای این محتوا گزیده شده تا حدودِ زیادی مباینِ این موضوع است. صراحتاً روایتِ یک عاشقانۀ مذهبی است. ما می‌گوییم عاشقانه، شما چیزِ دیگری بخوانید!

 آنچه که این متن را به شمارگانِ بالا رسانده ربطِ چندانی به حضرتِ صاحب، عجّل‌اللّه‌فرجه، ندارد. اگر چنین بود، کتاب‌های فراوانی در این مورد نوشته شده و با وجودِ وضوح و اتقانِ بالایشان کمتر دیده شده‌اند. 

جذابیت‌های نوجوانانه و نفسانیِ این کتاب در فضای سطحی‌نگریِ مذهبیِ حاکم بر غالبِ نسلِ جوانِ مذهبی، فرصتی مناسب برای جولانِ چنین آثاری را می‌دهد. کافی است نگاهی به آثاری از هنرهای دیگر، اعم از سینما و موسیقی، بیندازیم تا متوجه شویم که آنچه هنر را ارزشمند می‌کند، مقبولیتِ عمومی نیست، بلکه همین مقبولیت به ما کمک می‌کند که دریابیم جامعه تا چه اندازه با مبانی فاصله دارد یا ندارد. تذبذبِ افسارگسیختۀ نورسیدگانِ مذهبی تشخیصی میانِ جذابیت‌های جنسی و محبتِ حضرتِ صاحب، عجّل‌اللّه‌فرجه، قائل نمی‌شود. گناهِ این بی‌تشخیصی نه مستقیماً بر گردهٔ نویسنده است، نه مخاطبِ نوجوانِ این متن. در واقع با بروزِ چنین پدیده‌هایی باید پی به یک بیماریِ خطرناک برد که امید است طبیبان برای علاجش بیندیشند. بی‌توجهیِ اولیا به امرِ تربیت و وانهادنش به مدرسه، و در ادامه سطحی‌آموزیِ مدارس با توجه به قالبِ نابومیِ آن‌ها، از ریشه‌های این تذبذب است. 

بحث در محتوا نیز به این کوتاه ختم نمی‌شود، ولی به همین‌ها بسنده می‌کنیم. ما مسلمانان برای هنر وظیفه قائلیم. آنچه محتوا را غنی از معارفِ دینی می‌کند هنر نیست، مبانیِ صحیحِ هنرمند است. پس پیش از هر حرکتی در هنر باید مسلمان تربیت کرد. اگر نکردیم، از این شبهات فراوان و فراوان خواهیم دید.

ضرورت

 

    بحثِ پایانی ضرورت است که البته در حوزۀ بنده هم نیست و شاید کمی از انصاف خارج شوم.

 مختصر اینکه در اوضاعِ کنونی ضرورت‌های خطیرتری پیش آمده که بهتر است به آن‌ها پرداخت. 

تشرفِ یکی از شیعیان به محضرِ حضرتِ صاحب، عجّل‌اللّه‌فرجه، در قرنِ هفتم و شیعه‌شدنِ آن شهر در نتیجۀ این تشرف، تذکری نیکوست. ایشان خواسته و آرزوی شیعیان، بلکه جهانیان، هستند. اما برای تحققِ ظهورِ آن گرامی باید زیرساخت‌هایی فراهم شود. باید مسلمانانی مسلط به مبانیِ دینی تربیت شوند. باید با فقر، فحشا، اسراف، اشرافی‌گری، سطحی‌نگری، بی‌بصیرتی و بسیاری از معضلاتِ عقیدتی و اجتماعی برخورد کرد و مردم و جوانان را متوجهِ حلّ این امراض کرد. 

به نظر می‌رسد مادام که این مسائل حل نشده پرداختن به موضوعِ این کتاب، در بهترین محتوا و فرم هم، ضرورتی ندارد و این رؤیای خواستنی در همان نیمه‌شب خواهد ماند، مع‌الاسف.

http://qafase.ir/post/180


ادامه مطلب
[ شنبه 9 بهمن 1395  ] [ 04:42 ب.ظ ] [ حمید درویشی شاهکلایی ]

قفسه دوباره پر از کتاب می‌شود!

📢#قفسه روزآمد شد!😉
Qafase.ir
با دو یادداشت دیگر از دوستان خوبم
درباره کتاب #رؤیای_نیمه_شب اثر #مظفر_سالاری
تفاوت نگاه‌های این دو دوست عزیز و نکاتی که مورد توجه هر یک قرار گرفت، برای من خیلی جالب توجه بود.
http://qafase.ir/post/180
http://qafase.ir/post/165
پیش‌تر هم یادداشت دوست دیگرم را در همین باره منتشر کرده بودم: http://qafase.ir/post/163

«قفسه» مدتی به بیان رفته بود. حالا دوباره به میهن‌بلاگ برگشته است. دعا کنید در ترویج فرهنگ مطالعه و کتاب‌خوانی سهم خود را به خوبی ایفا کنیم!

@Qafase
👉 https://telegram.me/joinchat/AzOkwzwPjTtscSIc0PB3vQ


ادامه مطلب
[ شنبه 9 بهمن 1395  ] [ 12:47 ق.ظ ] [ حمید درویشی شاهکلایی ]

آرامش با کتاب

قفسه | Qafase.ir, [۲۷.۰۱.۱۷ ۱۸:۳۹]
#زنگ_معرفت
امام علی (ع):
کسی که با کتاب آرامش یابد، هیچ آرامشی را از دست نداده است.

#نیمکت_نشینان
ارسالی از مبین رنجبر

📙نیمکت|نشریه طنز نوجوانان @nimkatetanz


ادامه مطلب
[ شنبه 9 بهمن 1395  ] [ 12:46 ق.ظ ] [ حمید درویشی شاهکلایی ]

کتاب من انقلابی‌ام

پیشنهاد کتاب/ دیپلماسی انقلابی

«من انقلابی‌ام»
(بازخوانی برجسته ترین مواضع انقلابی رهبر معظم انقلابی)
نویسنده: مرتضی مهدوی یگانه
ناشر: ساقی، چاپ اول 1395
168 صفحه، 10000 تومان

http://alef.ir/vdcaoonym49nee1.k5k4.html?439395


ادامه مطلب
[ شنبه 9 بهمن 1395  ] [ 12:45 ق.ظ ] [ حمید درویشی شاهکلایی ]

سیاست فرهنگی در حکومت علوی؛ در جستجوی مدلی برای سیاستگذاری و برنامه ریزی

مقاله علمی-پژوهشی《سیاست فرهنگی در حکومت علوی؛ در جستجوی مدلی برای سیاستگذاری و برنامه ریزی》با اهتمام دکتر حسام الدین آشنا و سید محمد کاظمی در فصلنامه 《دین و ارتباطات》منتشر شد. به زودی کتاب آن هم منتشر می گردد. از عزیزان و اساتید دعوت می کنم با خواندن مقاله و نقد آن، به ارتقای کارهای دیگر در این حوزه کمک نمایند.
http://ertebatat.journals.isu.ac.ir/article_1874_427.html 

چکیده
در این مقاله تلاش شده است تا بر مبنای الگوی خط‌مشی‌گذاری، به برنامه‌ریزی حکومت علوی در حوزة فرهنگ پرداخته شود. در این راستا، با روش کتابخانه‌ای و سندپژوهی، منابع اولیه و ثانویه، مورد بررسی قرار گرفته و مؤلفه‌های سیاستی دولت علوی استخراج شده است. دوران حکومت علوی به‌عنوان یک معصوم، زمان تثبیت نظام اسلامی است و دیگر نیاز به بحث در ابتدائیات دین اسلام در این دوره نیست. این خصوصیت شباهت بیشتری به موقعیت جمهوری اسلامی ایران در زمان معاصر دارد، بنابراین ضرورت و هدف این مقاله آن است که به دلیل مبنا بودن دین در برنامه‌ریزی‌ها و شباهت موقعیت دو دولت، در مدل‌سازی سیاست‌گذاری فرهنگی از دولت علوی برای جمهوری اسلامی می‌توان چه استفاده‌ای نمود؟ با توجه به آنکه مسئله محوری، آغاز و مبنای کار در سیاست‌گذاری است، با صورت‌بندی تاریخی مشکلات دوران حکومت علوی، سه مسئله خاص‌گرایی، قشری‌گرایی و ظاهربینی، رفاه‌طلبی و دنیازدگی احصا گردید. ازآنجا‌که هرکدام از سه مشکل مذکور به حوزه‌های کلان سیاست (خاص‌گرایی)، اقتصاد (رفاه‌طلبی و دنیازدگی) و دین (قشری‌گرایی و ظاهربینی) بازمی‌گردد، می‌توان سیاست‌گذاری در این زمان را به سه حیطة فرهنگ سیاسی، فرهنگ اقتصادی و فرهنگ دینی صورت‌بندی نمود. با بررسی مسائل پیش روی دولت علوی سه سیاست کلان مردم‌داری در حوزة سیاست، عدالت در حوزة اقتصاد و تربیت در حوزة دین مورد توجه واقع شد که در ادامه بر اساس مراحل چرخه خط‌مشی‌گذاری سیاست‌های بخشی هرکدام از این سیاست‌ها مورد مداقه قرار خواهد گرفت.


ادامه مطلب
[ پنج شنبه 7 بهمن 1395  ] [ 11:24 ق.ظ ] [ حمید درویشی شاهکلایی ]

#ابراهیم_فیاض و تبرهایی که برای شکستن بت‌های جهل ما برمی‌دارد:

#پیشنهاد_ویژه
#ابراهیم_فیاض و تبرهایی که برای شکستن بت‌های جهل ما برمی‌دارد:


🚩منظورتان از دانشگاه اسلامی کدام دانشگاه هاست؟
🖊مثلا دانشگاه باقرالعلوم همین دانشگاه در دانشگاه اسلامی قم رساله های فقهی امیر با مبانی حکمت در حال تولید است اگر دانشگاه های اسلامی کمی ساختاری تر عمل کنند می توانند بیش از دانشگاه تهران و غیره تولید اندیشه کنند.

🚩#دانشگاه_امام_صادق را چگونه ارزیابی می‌کنید با وجود اینکه خودتان مقطع دکترا در این دانشگاه گذرانده اید؟
🖊شکست خورد زیرا بعد اسلامی و دینی بودنش کمرنگ شد پایان نامه هایی که در این دانشگاه از آن دفاع می شود از نظر اسلامی بسیار ضعیف است فقط یک #بسیج #هیئت دارد همین هر آنچه که از این دانشگاه می‌شنوید قسمت اسما هست و از محتوا خبری نیست.

📢نه ملاصدرا نه پوپر!

🚩یعنی بیشتر به سمت علوم غربی رفته اند؟
🖊عملاً تسلیم شدند و در زمینه اسلامی شدن قدمی برنمی دارند هم برای همین دانشگاه های قم در این زمینه قوی‌تر عمل می‌کنند بین دانشگاه باقرالعلوم و #دانشگاه_امام_صادق فاصله زیاد است در دانشگاه باقرالعلوم مسائل اسلامی از اهمیت بالایی برخوردار است.

🚩چه عاملی باعث شده که به زعم شما عنصر اسلامیتشان بالا تر برود؟
🖊طلبه های خوبی دارند.

http://yon.ir/2zbe

@Pavaraqi
👉 https://telegram.me/joinchat/AzOkwzu4-auyL1Sk9Ne6xA


ادامه مطلب
[ دوشنبه 4 بهمن 1395  ] [ 02:00 ب.ظ ] [ حمید درویشی شاهکلایی ]

گزارش یک نشریه آلمانی از  وخامت معاش ایرانی‌ها در دوره روحانی+ اسنپ جهانی شد!

گزار ش یک نشریه آلمانی از  وخامت معاش ایرانی‌ها در دوره روحانی

نشریه آلمانی «هندلزبلات» در گزارشی درباره عدم موفقیت دولت روحانی نوشت:
🔹حدود یک سال و نیم بعد از توافق اتمی ایرانی‌ها هنوز منتظر علامتی از بهبود وضع اقتصادی هستند و ناامیدی در حال شدت یافتن است.
🔹واحد پول ایران در برابر دلار آمریکا از بیم تجدید نظر «ترامپ» در برجام  که آن را «فاجعه» نامیده است، کاهش می‌یابد.
🔹در حالی‌که اقتصاد ایران راکد مانده، بسیاری از تحصیلکردگان ایرانی با کمک نرم افزار «اسنپ» که شبیه نسخه آلمانی «آبر» است راننده تاکسی شده‌اند.
🔹ناامنی اقتصادی به نظر در حال افزایش است.
@safirane57


ادامه مطلب
[ دوشنبه 4 بهمن 1395  ] [ 01:59 ب.ظ ] [ حمید درویشی شاهکلایی ]