گریه برای حسین

امام و فلسفه گریه

گریه کردن بر عزای امام حسین، زنده نگه داشتن نهضت، و زنده نگه داشتن همین معنا [ست‌] که یک جمعیت کمی در مقابل یک امپراتوری بزرگ ایستاد. دستور است. آن دستور عمل امام حسین، سلام الله علیه. دستور است برای همه: کُلُّ یَوْمٍ عَاشُورَا؛ وَ کُلُّ أَرْضٍ کَرْبَلاء دستور است به این‌که هر روز و در هر جا باید همان نهضت را ادامه بدهید، همان برنامه را.
امام حسین با عده کم همه چیزش را فدای اسلام کرد؛ مقابل یک امپراتوری بزرگ ایستاد و «نه» گفت؛ هر روز باید در هر جا این «نه» محفوظ بماند. و این مجالسی که هست مجالسی است که دنبال همین است که این «نه» را محفوظ بدارد. بچه‌ها و جوان‌های ما خیال نکنند که مسئله، مسئله «ملتِ گریه» است! این را دیگران القا کردند به شماها که بگویید «ملتِ گریه»! آن‌ها از همین گریه‌ها می‌ترسند، برای این‌که گریه‌ای است که گریه بر مظلوم است؛ فریاد مقابل ظالم است. دسته‌هایی که بیرون می‌آیند، مقابل ظالم هستند. (صحیفه امام خمینی، جلد ۱۰، صفحه ۳۱۵)


ادامه مطلب
[ چهارشنبه 14 آبان 1393  ] [ 04:12 ب.ظ ] [ حمید درویشی شاهکلایی ]

امام حسین، شهید راه امر به معروف-28

اولویت امر به معروف و نهی از منکر نسبت به حکومت اسلامی

امیرالمومنین علی علیه‌السلام می‌فرمایند بالاترین درجه امر به معروف و نهی از منکر، امر به معروف و نهی از منکر مسئولین است.

 بی شک قصد نگارنده‌ی این سطور تنافی امر به معروف لسانی در سطح خیابانی جامعه با امر به معروف و نهی از منکر مسئولین نیست و در پس نیتش هیچ مغالطه‌ای در میان نیست. حرف فقط همین است؛ دعوا سر اولویت‌هاست. حرف فقط همین است؛ این‌جا اسرائیل نیست؛ ما نسبت به همه‌ی حکومتمان حرف داریم، نسبت به همه‌ی حکومتمان مطالبه داریم، هم امر داریم و هم نهی. همین!


ادامه مطلب
[ چهارشنبه 14 آبان 1393  ] [ 01:27 ق.ظ ] [ حمید درویشی شاهکلایی ]

امام حسین، شهید راه امر به معروف-27

چرا حکومت اسلامی اولویت دارد؟ چند مثال بزنید!

آیا تا به حال به این اندیشیده‌ایم که در جامعه‌ای که فساد در سطوح مختلف مدیریتی آن اعم از مالی و اخلاقی- ولو محدود- به چشم می‌خورد، در جامعه‌ای که واحد محاسبه‌ی فسادهای مالی بعضی مدیرانش از چند صد میلیارد شروع می‌شود و تا چند هزار میلیارد ادامه دارد، در جامعه‌ای که «کرسنت» معروف می‌شود و «تولید داخلی بنزین بر مبنای اقتصاد مقاومتی و خود کفایی» منکر، در جامعه‌ای که مدیران فرهنگی‌اش دائم صحبت از آزادی‌های لیبرالیستی در هنر می‌کنند و معاونانشان به مجالس مختلط رقص و رپ و آواز غربی در روز عرفه مجوز می‌دهند، در جامعه‌ای که فیلم‌های ضد انقلابِ یواشکی ساخته شده، هم تقدیر می‌شوند و هم ترویج و بعد نماینده‌ی جمهوری اسلامی می‌شوند در جشنواره‌های خارجی، در جامعه‌ای که بزرگترین و اصلی‌ترین دغدغه‌ی مسئولین فرهنگی‌اش برداشتن فیلترینگ و آزاد کردن سایت‌های مروج آزادی‌های یواشکی در کشور است، آیا در چنین جامعه‌ای واقعا می‌توان به دختری که موهایش از لای روسری‌اش بیرون خزیده تذکر داد که مثلا خانم حجابت را رعایت کن؟ و یا شما آقا پسر از خانمی که دستت را انداختی در گردنش کمی فاصله بگیر؟ و یا شما آقای راننده صدای ضبطت را کمتر کن چراکه آهنگ لهو و لعبی که گذاشتی و مخصوصِ مراسم‌های مجوزدارِ وزارت فرهنگ خودمان است حرام است؟! و یا دیگر اِل و بِل و جیم بِل‌های مثل این. و اگر می‌توان آیا واقعا اثری مترتب بر آن است یا خیر!

 

ادامه مطلب
[ چهارشنبه 14 آبان 1393  ] [ 01:25 ق.ظ ] [ حمید درویشی شاهکلایی ]

امام حسین، شهید راه امر به معروف-26

اولویتی به نام حکومت اسلامی

در طول تاریخ دعوا همیشه سر اولویت‌ها بوده و هست؛ «امر به معروف و نهی از منکر» واژه نام‌آشنای این روزهای مملکت ماست. واژه‌ای که خیلی وقت است هم غریب است و هم قربانی. هم قربانی داده است و هم خودش قربانی شده است. وقتی بسیاری از معروف‌ها و منکرهای یک جامعه بر مبنای رفتارها و گفتمان‌های مسئولین آن جامعه ابتدا تئوریزه می‌گردند و بعد به فرهنگ تبدیل می‌شوند می‌بایست برای اصلاح و نیز برای امر به معروفات و نهی از منکرات دینی اولویت‌بندی نمود. آری، ما دین را سیاسی می‌خواهیم و سیاست را نیز می‌بایست از رأس اصلاح کرد. 


ادامه مطلب
[ چهارشنبه 14 آبان 1393  ] [ 01:22 ق.ظ ] [ حمید درویشی شاهکلایی ]

امام حسین، شهید راه امر به معروف-25

ضرورت امر به معروف مسئولان در جامعه اسلامی بر اساس مکتب حسینی

لابد شنیده‌اید که گفته‌اند: «النّاس علی دین ملوکهم»؛ مردم بر مبنای دین و گفتمان دولت‌مردانشان رفتار می‌کنند. در همین کشور خودمان هم تجربه‌اش را بارها داشته‌ایم. بیشترین آمار ناهنجاری‌های اجتماعی در حوزه اخلاقی و شکستن قبح عفّت و فراگیر شدن منکرهایی مانند بی‌حجابی را در دولتی داشتیم که گفتمان فرهنگی‌اش را بر مبنای آزادی‌های غیر متعارف لیبرالی تعریف می‌کرد و معروفات جامعه را به منکر اصلاح می‌نمود! و یا قبل‌تَرش وقتی اختلاف طبقاتی و اشرافیت در جامعه فراگیر شد که آقازاده‌های یک مسئول بلند پایه را درست در زمان بازگشت اسرا به کشور و درست وقتی که هنوز بوی خون و شهادت از کوچه‌ها و خیابان‌های شهر رخت بر نبسته و خیلی از مردم هنوز داغ‌دار جوانان بهشتی‌شان بودند، با عکس‌های آن‌چنانی در پیست‌های اسکی و اسب‌سواری می‌یافتیم.


ادامه مطلب
[ چهارشنبه 14 آبان 1393  ] [ 01:20 ق.ظ ] [ حمید درویشی شاهکلایی ]

امام حسین، شهید راه امر به معروف-24

اینجا اسرائیل نیست، پس باید حکومت را امر به معروف کنیم

این‌جا اسرائیل نیست. و ما نیز دولتمان دولت طاغوت نبوده است و نخواهد بود. تمام خواسته ما همین است که ما نسبت به حکومت دین ادعا داریم. ما دین قوی حکومتی اصیل می‌خواهیم. این‌جا اسرائیل نیست؛ این‌جا نه ملوک الطوایف معنا دارد و نه انتفاضه؛  هر امری را باید از مبدأ و رأس اصلاح نمود.

امر به‏ معروف‏ و نهى از منكر را فرو مگذاريد، كه بدترين كسانتان بر شما حاكم‏ و سرپرست شوند، از آن پس، هر چه دعا كنيد به اجابت نرسد. امیر مومنان علی علیه السلام فرمودند.

امر به معروف رو کلا باید در نسبت با حکومت اسلامی فهمید!


ادامه مطلب
[ چهارشنبه 14 آبان 1393  ] [ 01:19 ق.ظ ] [ حمید درویشی شاهکلایی ]

چای روضه رو کی بخوریم؟

این مطلب بخشی از کتاب «چای روضه دم» است که هنوز منتشر نشده است.

دیواری که روضه شنیده

علامه طباطبایی، محرم هر سال در ابتدای در حسنیه‌ای می‌ایستاد، به رسم نوکری امام حسین که دأب همیشگی علما بوده است.

سال بعد حسینیه را توسعه داده بودند. در این میان سؤال علامه جای تأمل داشت:

«از دیوارهای قبلی چیزی مانده؟!»

-بله آقاجان! بالای مجلس... قدری از دیوارهای قبلی هست که برای توسعه خراب نشده است.

-پس امسال من دیگر دم در نمی‌ایستم! کنار دیوارهای قدیمی، جای امسال من...

-چرا؟

و علامه جمله‌ای فرمودند که از یک فرد عمیق و دقیق چون ایشان، شنیدنی است: «آن دیوارهای قدیمی، بیش‌تر روضه شنیده است.»

***

حضرت علامه طباطبایی! چایی که روضه شنیده چه حکمی دارد؟


ادامه مطلب
[ چهارشنبه 14 آبان 1393  ] [ 01:12 ق.ظ ] [ حمید درویشی شاهکلایی ]

امام حسین، شهید راه امر به معروف-23

وقتی نوشتم:

مکنه من و تو خودمون، زیاد هم علیه السلام نباشیم. بالاخره همین که می بینی یه کاری درسته، امر به معروف کن! انشالله تو هم عامل میشی. 

یکی پرسید:

اگه طرف شما رو بشناسه که خودتون اهل این منکر هستید و بهتون بگه برو اول خودتو درست کن، چه جوابی دارید بهش بدید؟

جواب دادم:

بهش میگم، درست که من نتونستم عمل کنم، ولی لاتنظروا الی من قال، انظروا الی ما قال! ببین حرف حقه یا نه. اگه حرف درستی است، تلاشت رو بکن اهلش بشی، بقیه رو هم ترغیب کنی انجامش بدن.


ادامه مطلب
[ چهارشنبه 14 آبان 1393  ] [ 01:04 ق.ظ ] [ حمید درویشی شاهکلایی ]

امام حسین، شهید راه امر به معروف-22

 
نقل قول haj114 

در باب امر به معروف و نهی از منکر در قرآن از چند آیه از قرآن کریم استفاده میکنم

«كنتم خير امه اخرجت للناس تامرون باالمعروف و تنهون عن المنكر و تومنون بالله» (آل عمران، ۱۰۹).

شما بهترين امتى هستيد كه براى مردم پديدار شده ايد؛ به كار پسنديده فرمان مى دهيد و از كار ناپسند بازمى داريد و به خدا ايمان داريد.

 

باز هم این دوستمون شماره آیه را اشتباه کردند. آیه 110.

خب، این آیه از وظیفه عمومی امر به معروف سخن میگوید.

این آیه دلیل بهتر بودن امت اسلام نسبت به دیگر امتها، آمر بودن آنها را به معروف ذکر میکند.

این آیه میگوید شما مسلمانان را ظاهر کردیم که بقیه مردم (که قاعدتا باید غیرمسلمانان را شامل شود) را امر و نهی کنید و به این دلیل، بهترینید.

مساله اصلاح جامعه بشری به دو چیز مرتبط شده: یکی ایمان (تومنون بالله) و دیگری امر به معروف و نهی از منکر (دعوت به حق و مبارزه با فساد)

ظاهرا این دو تا ایمان به خدا و امر و نهی در میان امت های پیشین پا نگرفت! اگر پا میگرفت، چه بسا نیازی به جایگزینی قومهای برگزیده با امت آخرالزمان نمی بود!

این که ما بهترین امتیم، وابسته به امر به معروف است. اگر روزی این واجب الهی را ترک کنیم، فایده ای و خیری برای دیگران نداریم! باور کنیم به شهادت این آیه!

آخر آیه هم برای خودش روضه است: ولو آمن اهل الکتاب لکان خیرا لهم. این اهل کتاب، آخرش هم جز قلیلی از اونا ایمان نیاووردند! اگر ایمان میآووردند به نفع خودشون بود!

 

 


ادامه مطلب
[ چهارشنبه 14 آبان 1393  ] [ 01:04 ق.ظ ] [ حمید درویشی شاهکلایی ]

امام حسین، شهید راه امر به معروف-21

 
نقل قول haj114 

در باب امر به معروف و نهی از منکر در قرآن از چند آیه از قرآن کریم استفاده میکنم

 

«ان الله يأمرو بالعدل و الاحسان و ايتا ذى القربى و ينهى عن الفحشاء و المنكر و البغى يعظكم لعلكم تذكرون» (بقره، ۹۳).

به درستى كه خداوند امر مى كند به عدل و نيكويى و عطا كردن به خويشان نزديك و نهى مى كند از كار زشت و كردار بد و ستم. 

 

این آیه، 93 سوره بقره نیست، بلکه 90 نحل است.

خب، به هر حال، این آیه از نظر نگاه اجتماعی اسلام مهم است. عدالت که دارای بُعد اجتماعی است. احسان نیز. ایتای (مال و...) به بستگان نزدیکان، ذکر خاص بعد از عام است و در صورت استقلال مفهومی از احسان نیز دلالت بیشتری بر جنبه اجتماعی تعالیم اسلام دارد. در قسمت نهی نیز تاکید بیشتری بر جنبه اجتماعی دستورات اسلامی است. به هر حال، پذیرش و اثبات جنبه های دخالت اسلام در جنبه های اجتماعی و توجه این دین بر ضرورت سلامت جامعه برای سلامت و سعادت فرد، خود نقش مهمی در پذیرش امر به معروف به عنوان عنصر فرهنگی جامعه دارد.

 

ادامه مطلب
[ سه شنبه 13 آبان 1393  ] [ 05:24 ب.ظ ] [ حمید درویشی شاهکلایی ]